ЧИ ПОТРІБНО ВЧИТИ ДИПЛОМАТІЇ?
СИСТЕМА НАБУТТЯ ДИПЛОМАТИЧНИХ ЗНАНЬ -
ВИМОГА ХХІ СТ.
Чекаленко Людмила Дмитрівна,
професор
У статті йдеться про схеми навчання дипломатії в провідних країнах світу: США та Великій Британії. Досліджується методика визначення навчальних дисциплін до опанування засадами дипломатичної роботи. При цьому, як приклад, наводиться досвід Дипломатичної академії України МЗС України у підготовці дипломатичних кадрів для України.
Ключові слова: дипломатія, методи підготовки, професійність, дипломатична служба, моделі, системи і методи навчання дипломатії в США, Великій Британії та Україні.
Prof. Chekalenko Lyudmyla D. Do we need to study diplomacy? The system of acquiring diplomatic knowledge is the requirement of the XXI century/ Diplomatic Academy of Ukraine
The article deals with schemes for studying the diplomacy in the world leadership countries: the United States and the United Kingdom. The methods of determination of educational disciplines for mastering the principles of diplomatic work are explored. At the same time, as an example, the experience of the Diplomatic Academy of Ukraine of the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine in the preparation of diplomatic staff for Ukraine is studdying.
Key words: diplomacy, methods of studing, professionalism, diplomatic service, models, systems and methods of diplomacy training in the USA, UK and Ukraine.
Тема, що розглядається, є вкрай важливою для майбутнього розвитку і самого існування будь-якої держави. Зовнішня політика відстоює і просуває інтереси країни в світі, а дипломатія є її – зовнішньої політики - необхідним інструментом реалізації цих завдань.
Без високопрофесійних фахівців, розвиненої системи дипломатичної служби будь-яка навіть сильна країна не вистоїть перед викликами ХХІ століття і буде розчавлена і принижена сильнішими потугами сьогодення.
Для аналізу системи підготовки дипломатів було взято дві моделі - американську, як освіченого і багатолітнього учасника дипломатичного процесу, і британську, яка, хоча й має солідний запас блискучої дипломатичної реалізації, однак професійну школу дипломатії не створювала вже кілька століть і тільки нещодавно така спроба реалізувалась.
АМЕРИКАНСЬКА СИСТЕМА ПІДГОТОВКИ ПРАЦІВНИКІВ ДИПЛОМАТИЧНОГО ФРОНТУ. Підготовку американських дипломатів здійснює Інститут закордонної служби – Foreign Service Institute (далі - FSI) Державного департаменту (Вошингтон, США) – заклад федерального уряду Сполучених Штатів. FSI забезпечує понад 800 навчальних курсів, у т.ч. майже 70 іноземних мов, навчаючи за рік понад 170 тисяч абітурієнтів для Державного департаменту та слухачів з понад 50 інших державних установ та відділень військової служби. Це вражаючі цифри навіть для такої країни як Сполучені Штати, оскільки поза офіційною школою дипломатії активно працює значна кількість приватних вищих шкіл, коледжів, усіляких центрів, інших різноманітних структур. Однак, основне завдання з підготовки дипломатів покладено саме на державну установу FSI [1].
Програми Інституту включають підготовку фахівців федеральних агентств закордонних справ Сполучених Штатів з питань зовнішньої служби та державної служби, а також тренінги для іноземних громадян, що працюють в дипломатичних установах США. Навчання на різноманітних курсах триває від кількох днів до двох років і покликане не тільки підготувати працівників для успішного виконання професійних завдань з метою посилення лідерських позицій США за кордоном, а також для адаптації закордонного персоналу до інших країн та культур. Навчання допомагає також членам сім’ї дипломата підготуватися до особливостей проживання за кордоном. Також готує працівників та їхніх родичів до умов роботи у небезпечних, кризових ситуаціях, вчить поводженню в умовах різноманітних катаклізмів, війни, а також вчить інформації і специфіці кібербезпеки.
Інститут закордонної служби називають «прем’єр-міністром зовнішньополітичного відомства» уряду США, який покликаний забезпечувати професійні можливості навчання, необхідні для успішного розв’язання завдань на міжнародній арені.
FSI сприяє набуттю змістовного, регіонального та лінгвістичного досвіду, удосконаленню лідерства, особистій стійкості та новаторському вирішенню проблем. Отже, на FSI покладене стратегічне забезпечення дипломатичного досвіду Державного департаменту США та всіх урядових структур у сфері зовнішньої політики [2].
За якою схемою працює Інститут закордонної служби стає зрозумілим з характеристики діяльності чотирьох його інститутів: Лідерство і менеджмент, Мовні курси, Професійні і регіональні навчання, Опанування інформаційними технологіями, що у своєму складі має Транзитний центр і Офіс адміністративних функцій.
Школа мовних студій (The School of Language Studies, SLS) пропонує опанування 70 мовами та проводить тестування більш ніж 100 мовами. Заняття можуть складати від 8 до 44 тижнів, залежно від складності мови та цілей навчання. Школа мовних студій Інституту також підтримує мережу шкіл з вивчення мови в Тайбеї, Йокогамі, Сеулі, та бере участь в інших регіональних програмах на Близькому Сході, в Північній Африці та Азії, де пропонуються додаткові 44 тижні навчання за кордоном у разі опанування китайською, японською, корейською та арабською мовами. Програми та курси містять самостійне навчання, заняття молоді та курси дистанційного навчання. FSI є співрозробником шкали оцінки рівня володіння мовою, яка використовується урядом США. Школа активно співпрацює з міжвідомчою спільнотою мовних тренерів уряду США та часто проводить тестування разом з іноземними агентствами з мовної підготовки.
Школа професійних та регіональних досліджень (The School of Professional and Area Studies, SPAS) пропонує навчання за спеціалізаціями, такими як консульська справа, управління торговельними зв’язками, політичні та економічні справи, публічна дипломатія, навчання та розвиток персоналу, управління офісом та програми орієнтації. Курси також включають теми з вивчення соціально-культурних моделей, політики, економіки та міжнародних відносин регіонів світу та окремих країн. SPAS забезпечує спеціальні програми в консульській, економічній та комерційній, управлінській, політичній та публічній дипломатії, а також програми, орієнтовані на підготовку нових кадрів для закордонної специфіки. У SPAS також розташований Центр навчання дипломатії (CSCD), де слухачі опановують сучасним дипломатичним досвідом, залучаючи найкращих практиків та лекторів. CSCD проводить порівняльний аналіз, який враховується в навчанні FSI та використовується для підготовки фахівців у міжнародних справах у всіх підрозділах дипломатичної служби.
Школа прикладних інформаційних технологій (The School of Applied Information Technology, SAIT) складається з чотирьох семінарських курсів: покращення опанування професійною програмою; підготовка технологій, що використовуються в Державному департаменті фахівцями з інформаційних технологій; курси IRM, що надають ІТ Менеджери з широкими навичками ІТ-менеджменту та тренінги.
Школа лідерства та менеджменту (The Leadership and Management School, LMS) пропонує обов’язкове та вибіркове навчання керівників та менеджерів, що переходять на вищий виконавчий рівень; круглі столи та семінари з політичних питань для вищих керівників; навчання в галузі управління кризовими ситуаціями за кордоном та в Національному навчальному центрі з міжнародних питань.
Перехідний центр (The Transition Center, TC) готує співробітників та членів їхніх сімей до ефективної діяльності в системі закордонних справ, а також і після завершення кар’єри. Перехідний центр надає: загальну інформацію та інформацію щодо всіх вітчизняних та закордонних посад; проводить семінари та курси з вивчення життєвих навичок іноземних службовців та підготовки з питань безпеки; здійснює підготовку, консультування та надає іншу допомогу працівникам Державного департаменту та інших установ, що залучають послуги уряду США.
Складова TC – Центр підвищення кваліфікації у сфері міжнародних відносин (TC’s Center of Excellence in Foreign Affairs Resilience CEFAR) надає консультації та проводить тренінги, спрямовані на допомогу особам, членам родин та колективам, що працюють у середовищі з високим рівнем ризику та високим рівнем загроз.
Інститут закордонної служби покликаний не тільки оперативно реагувати на запити американської практичної дипломатії, відповідно корегуючи свої учбові плани й програми, а й розробляти прогнозні сценарії на перспективу. Значна увага надається аналізу впливу внутрішньополітичних факторів на формування зовнішньополітичного курсу країни, процесу прийняття політичних рішень, проблемам управління у сфері зовнішньої політики. З цією метою організуються і систематично проводяться спеціальні курси:
- з системного аналізу у сфері міжнародних відносин;
- теорії міжнародних відносин;
- теорії і практики дипломатичних переговорів;
- політичного аналізу;
- застосування електронних технологій в практичній роботі дипломатичного відомства;
- психологічні складові дипломатичної діяльності тощо.
Викладацький колектив Інституту складають провідні учені з відповідних напрямів університетських і науково-дослідних центрів США. Одним з популярних семінарів в зазначеній системі підготовки є спеціальний тренінг-семінар (близько 30 осіб) для керівного складу інших зовнішньополітичних міністерств і відомств, що складається з кількох десятків спецкурсів з питань внутрішньої та зовнішньої політики США і воєнної безпеки.
Доволі ефективною є американська система підвищення кваліфікації провідних фахівців дипслужби, що реалізується шляхом зарахування дипломатичних працівників до штату вищих учбових закладів, направлення дипломатичних робітників до науково-дослідних інститутів і центрів, а також на навчання в провідні університети США терміном на один рік. FSI має постійні творчі зв’язки з Гарвардським, Принстонським, Стенфордським та іншими провідними американськими університетами.
Повертаючись до навчальних програм, зазначимо, що вони охоплюють наступну тематику: історія дипломатії (Diplomatic History), засади дипломатичної служби, функції дипломатичної служби (Discover Diplomacy); низку навчальних програм і тренінгів Центру Фулбрайта (Fulbright Program) та Центру підготовки дипломатів (U.S. Diplomacy Center). Громадяни США можуть скористатися пропозиціями щодо підвищення кваліфікації або опанування початковими знаннями, що пропонуються для всіх бажаючих громадян США, за програмами: Global Youth Issues, Office of Overseas Schools, Youth Exchange Programs [3].
Для всіх бажаючих стати держслужбовцями, зокрема і дипломатами, проводиться конкурсний відбір. Конкурсна експертиза, що відкрита для всіх заявників, може складатися з письмового тестування, оцінки рівня освіти та досвіду заявника та / або оцінки інших атрибутів, необхідних для успішної роботи на вивільненій посаді.
Американська школа дипломатії дотримується наступного правила: якщо закордонна служба покликана виконувати відповідну місію, встановлену законом, то вона також повинна вдосконалюватися.
Інститут закордонної служби на нинішньому етапі розробив нові програми для підвищення професійної кваліфікації, але не має ресурсів для необхідних змін. Серед запропонованих схем – дистанційна освіта на вищому рівні, яка розпочинається зі вступу на посаду і триває під час просування по службі до вищих посад. Наступний варіант – шестимісячний практичний курс після вступного курсу, який поєднує заняття протягом чотирьох днів на тиждень на кафедрі плюс один день в структурованій програмі в FSI. Водночас для середньої ланки дипломатичних працівників до процесу навчання рекомендується залучати Бюро людських ресурсів (для збалансованості довгострокового розвитку кар’єри). Найскладнішим завданням є підготовка вищого кадрового складу, оскільки це пов’язано з кар’єрним зростанням. Перевірку та контроль якості отриманих знань здійснює Експертиза закордонної служби, яка є потрібним компонентом у реалізації завдань зовнішньої політики.
Отже, дипломатична служба США стикається з подібними проблемами, що виникають і перед дипломатичною службою нашої держави. Можливо, українській дипломатії стане в нагоді як позитивний, так і негативний досвід американської закордонної служби, яка реалізується на засадах впровадження Миру, Процвітання, Демократії та Розвитку.
На завершення наведемо основні висновки і пропозиції з досвіду американської дипломатичної служби:
1. Нагальною необхідністю і найважливішою вимогою дипломатії на сучасному етапі є забезпечення працівників дипломатичної служби якісною професійною підготовкою. Для цього пропонується:
- створити і реалізувати широку систему професійної дипломатичної освіти;
- розробити довгострокову програму академічної підготовки в галузі дипломатії (або в Інституті закордонної служби, або через угоду про співпрацю з провідними університетами США);
- увести офіційну вимогу для кожного працівника зовнішньополітичного відомства пройти щорічний навчальний курс, пов’язаний з його кар’єрою до того, як він претендуватиме на вищу посаду;
- з метою опанування знаннями запровадити через веб-сайт спеціальний освітній ресурс, що містить такі кошики, як: Сучасні дипломати і ветерани дипломатичної служби; Функції дипломатичного корпусу; Ознайомлення з географією розташування посольств і консульств; Проблеми, які вирішують дипломати США; Шляхи дипломатичного сприяння Сполученими Штатами розвиткові безпечного, демократичного і процвітаючого світу.
2. Скорочення витрат на дипломатичну службу Державного департаменту є неприпустимим і є серйозним ризиком для американської безпеки. Необхідно ліквідувати фінансовий дисбаланс між оборонною складовою держави та її дипломатією.
3. Повернути Дипломатичній службі впливовий статус, що складається з двох компонентів: 1) взяти під свій контроль розподілення посад вищих державних службовців з метою розширення кар’єрної мобільності; 2) запровадити новий варіант кар’єрного зростання для працівників державної служби – «Програму кар’єрної політики» для внутрішніх посад, яка включатиме ранжування, мобільність та підвищення конкурентоспроможності.
4. Принагідно наведемо і поради від американських бізнесових кіл: розробити і впровадити інтегровану щомісячну навчальну Програму для працівників економічної дипломатії, а також Програму обміну з зарубіжними колегами. Така система навчання має охопити посадових осіб та представників місцевого персоналу інших агенств, що займаються економічною дипломатією [4].
БРИТАНСЬКА СХЕМА НАВЧАННЯ ДИПЛОМАТІЇ. Як це не дивно, однак у Великій Британії дипломатична академія як державний навчальний заклад була відсутня. Першу в історії Британської Співдружності дипломатичну академію відкрили тільки 10 лютого 2015 року. За британськими канонами Дипломатична академія має стати центром передового досвіду задля допомоги усім урядовим службовцям, що працюють над міжнародними проблемами, обміну досвідом та навчання. Це сприятиме розширенню можливостей і мережі співпраці установи з іншими академічними та дипломатичними закладами тощо. Навчання, як запевняють організатори Академії, буде доступним і цікавим, що забезпечить простір для творчості [5].
Британська Дипломатична академія складається з одинадцяти факультетів / напрямів навчання, що охоплюють основні складові роботи Міністерства закордонних справ, а саме: Міжнародну політику, Дипломатичну практику, Держави і суспільства, Імідж Великої Британії, Консульську службу і кризовий менеджмент, Економіку і Успішність, Європу, Багатостороннє співробітництво, Безпеку, Оборону&Розвідку, Право, Мови [6].
Заступник міністра закордонних справ ВБ пан Сімон Фрейзер зазначив, що поява такої установи була викликана необхідністю у забезпеченні послідовної глибокої підготовки по всіх напрямах дипломатичної роботи. Водночас провідною ідеєю Дипломатичної академії визначена «Ініціатива дипломатичного вдосконалення» (Diplomatic Excellence Initiative). Ключовою темою Ініціативи є підготовка спроможних та кваліфікованих виконавців, розбудова потужної глобальної мережі дипломатичної і консульської служби, сприяння досконалості у виробленні політичних рішень та набуття консульського досвіду, що спиратиметься на засадничі складові Ініціативи: відповідальність; заохочення інновацій; спільна команда під гаслом «працюємо разом».
За ключовими принципами Академії цей заклад відкритий для всіх, хто працює над реалізацією британських інтересів за кордоном. Це означає рівноправну участь в навчанні і студентів, і дипломатів, як в країні, так і за її межами. Водночас, Академія є відкритою для всіх складових британського уряду. Обираючи схему навчання, спираючись на досвід приватного та державного секторів, керівництво Академії зупинилось на схемі факультетів. Як вже згадувалось, таких визначено 11 факультетів, що охоплюють всі ключові напрями, характерні для міжнародного буття і співробітництва в інтересах країни. Академія є центральною частиною Міністерства закордонних справ, має свої приміщення, включаючи бібліотеку.
Задачі Академії сконцентровані на посиленні ефективності Міністерства закордонних справ, яке є міжнародним центром ідей та досвіду та вважається найкращою дипломатичною службою у світі, що здатна захищати інтереси Британії в непередбачуваному та конкурентоспроможному міжнародному середовищі. Одним з фундаментальних принципів Академії – краще використовувати знання, навички та практичний досвід, які вже набули талановиті колеги з усього закордонного відомства та британського уряду. З одного боку, існує значний потенціал і бажання навчити, а з іншого – бажання навчитись.
Працює Академія за трирівневою системою: основні знання (Foundation), практичні навички (Practitioner) і аналітичний/експертний рівень (Advanced).
Із дня заснування в Академії засвоюють базові основи, якими мають оволодіти всі без виключення працівники зовнішніх зносин. Навчання полягає у наданні переваги застосуванню різноманітних методів, зокрема і електронному навчанню. Модулі розроблені таким чином, що слухачі можуть вивчати їх і поодинці, однак як свідчить практика, навчання в групах має свої переваги. А саме: заняття в групах сприяє зростанню мотивації, вміння працювати в команді, врешті толерантності. З цією метою в кожну групу включили фахівця / викладача, який поступово навчатиме засадам британської і світової дипломатії. Перший базовий рівень навчання в Академії тривав з квітня 2015 р. і завершився проведенням тестування восени того ж року.
Кожен курс/факультет (з 11) поділений на вісім модулі, перший – вступний. Працівники можуть бути зайняті на роботі і отримувати конкретні завдання – і самим готуватися по тестам. Тести оцінюються наприкінці року і кожен тест супроводжується відповідним сертифікатом.
Наступний рівень навчання в Академії практичний. Практичні знання передбачають одержання навиків роботи у міжнародному вимірі з таких питань, як: Безпека. Процвітання. Велика Британія та світ. Велика Британія & Європа. Краєзнавчі знання по Великій Британії. Уряд. Парламент. Наприклад, знання про парламент передбачають: ознайомлення з парламентськими консульськими, кризовими і правоохоронними органами та державною службою парламенту; Велика Британія: історичні корені країни, виборча система; Культура та цінності; Заморські території; Членство та вихід з ЄС. Велика Британія та Європа; Європа та її сусіди; Міжнародні системи.
Можуть бути й інші теми, наприклад: Ірак. Шлях до розвитку. Економіка. Наука та інновації. Зміна клімату. Економічна дипломатія. Торгівля та інвестиції. Національна безпека. Інтелектуальна боротьба з розповсюдженням зброї масового знищення. Кібербезпека. Контртерористичний досвід: Афганістан – переговорний процес і вплив на міжнародну політику.
За результатами вивчення курсу передбачається написання реферату з ґрунтовними висновками. Отже, практичний рівень розраховано на персонал, що працює в конкретних сферах, наприклад чиновників, які потребують більш глибоких знань з конкретних проблем.
План навчання. Поза вимогами одинадцяти курсів/факультетів, які охоплюють ключові сфери діяльності МЗС, до навчального плану включено ширшу тематику, що дозволяє персоналу зосередитися на конкретних необхідних напрямах навчання. Ця схема доповнюється неформальними можливостями отримання знань через робочі зустрічі з фахівцями, заходи із запрошеними доповідачами, участь у семінарах тощо.
Відділи можуть організувати власне навчання, проводити майстер-класи та ін. Для цього частина матеріалів є доступною в електронних ресурсах, однак опанування деякими темами вимагатиме безпосереднього відвідування занять. На сторінках інтермережі Академії розміщено повну інформацію щодо схеми навчання і про те, як отримати доступ до підтем, що вас цікавлять. Тобто, слухач сам обирає напрям навчання, тематику, яка йому потрібна. Тому Академія радить зосередитись одразу на необхідних напрямах і курсах для поглиблення знань з конкретних питань обраної спеціалізації. Передбачено також, що високопосадовці також прагнутимуть опанувати додатковою практикою або нагадати про засади дипломатичної роботи. Поступово і цей контингент буде охоплений навчанням [6].
Експертний третій рівень навчання призначений для співробітників, які вже мають значний досвід і знання в своїй сфері. Система навчання для експертів включає співпрацю з академічними установами для підвищення кваліфікації або відрядження за межі уряду.
Майстер-класи. В рамках вищого рівня підготовки деякі старші співробітники передають слухачам власний досвід у формі майстер-класів. Так, один з послів Співдружності в Бразилії розповів про цю країну, поділився своїми порадами щодо особливостей підготовки до діяльності в цій державі. Постійний представник Сполученого Королівства Великої Британії в ООН в Женеві поділилася своїм досвідом роботи з питань подолання загроз, включаючи епідемію Ебола. Відеокліпи ключових навчальних моментів з цих майстер-класів розміщені для перегляду в інетмережі Дипломатичної академії.
Серед зазначеного Академія пропонує і скорочену систему підготовки протягом до трьох тижнів. Мета цієї програми – сприяти працівникам групи A і B набути навичок роботи в новому середовищі (без відриву від виробництва) з огляду на неможливість брати участь у стаціонарних заняттях. Така схема роботи запроваджена для тих, хто перебуває за кордоном, а короткий практичний курс вони отримують через програму одноденного візиту. Типова програма включає відвідування різних підрозділів зарубіжної установи.
Запроваджений Фонд експертизи покликаний допомогти співробітникам розширити свої тематичні та географічні пізнання з дипломатичної досконалості. Географічна експертиза полягає у пізнанні країн, регіонів, культур та релігій. Водночас тематична експертиза допоможе краще зрозуміти такі пріоритетні сфери політики, як політика безпеки, консульський захист або програма розвитку. До того ж, впроваджується вдосконалення знань у конкретній сфері, як примусове одруження, боротьба з тероризмом або зміна клімату; багатосторонні процеси в ЄС, ООН чи G20.
Фонд експертизи також впроваджує короткі відрядження та / або прикріплення до промислових об’єктів, аналітичних центрів, неурядових організацій, відповідних служб іноземних держав або міжнародних установ (ООН, НАТО) тощо. В разі високого рівня розроблених за результатами навчання рефератів, експертиз, аналітичних записок зазначені проекти можуть бути профінансовані, а у подальшому включені до навчальних програм Академії.
Навчання лідерству. Академія також пропонує широкий спектр можливостей для навчання під керівництвом відомих, зокрема і зарубіжних лідерів. Програма лідерства пропонується новопризначеним керівникам та заступникам голів місій, а також іншим вищим за посадою особам. Доступне також формальне та неформальне навчання на практиці, наприклад, приймання гостей, спікерство / спіч-райтерство, обідні семінари тощо.
Навчання в ДИПЛОМАТИЧНІЙ АКАДЕМІЇ УКРАЇНИ, що раніше тривало два роки, поза інтенсивною програмою вивчення іноземних мов, включало основні дисципліни, що вивчає вища школа України з міжнародних відносин, затверджених МОН України і скорегованих Міністерством закордонних справ України. Поза обов’язковими навчальними дисциплінами за ініціативою керівництва Академії було уведено курс практичної дипломатії, що відбувався у формі тренінгів з актуальних тем міжнародного життя і зовнішньої політики України. Проводили заняття відомі політики, зарубіжні лектори, дипломати, переважно посли, які керували зарубіжними дипломатичними установами МЗС України в різноманітних державах. Організовувала майстер-класи завідувач кафедри Дипломатичної академії професор Чекаленко Людмила Д. [7].
Найбільшою популярністю серед слухачів ДАУ і запрошенного студентства з інших вишів користувалися такі теми, як Удовенківські читання (постійно діюча щорічна наукова конференція, проф. Чекаленко Л.Д.), Енергетична безпека (НПП, проф. Корсунський С.В.), Ядерна енергетика (Костенко Ю.І.), ООН в сучасній системі міжнародних координат (НПП Сліпченко Олександр С., НПП Богаєвський Юрій В.), Мінський переговорний процес (НПП, академік Пирожков Сергій І.), Національна безпека України (Марчук Євген К.), Виклики Україні (НПП, депутат Верховної Ради України Тарасюк Борис І.), Дипломатичний протокол та етикет (проф. Чекаленко Людмила Д.), Сучасний Сінгапур, а також Міжнародні економічні відносини (НПП, проф. Маштабей Віктор Я.), Індія: вчора і сьогодні (НПП Семенець Олег Є.), Турецькі мотиви; Дипломатичні документи (НПП Турянський Ігор М.), Міжнародне право (НПП, проф. Василенко Володримир А.) та багато інших.
Зазначимо, що випускники Дипломатичної академії України за рівнем підготовки¸ якісними даними професіоналів гідно поповнили вітчизняний дипломатичний корпус, працюють в Міністерстві закордонних справ України, Верховній Раді України, представництвах міжнародних організацій і посольствах зарубіжних країн в Україні, Кабінеті Міністрів України, освітніх центрах, неурядових організаціях, в банківський і бізнесовій сферах тощо.
І Академія по праву пишається своїми випускниками!
Посилання:
- Foreign Service Institute. Офіційний сайт: https://www.state.gov/m/fsi/
- Foreign Service Institute. – https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Service_Institute; Reiser, Mindy (May 5, 2017). «Foreign Service Institute Prepares Government Workers for Global Careers». Washington Diplomat. Retrieved May 22, 2017.
- Привертає увагу поважне ставлення американців до свої історії – історії дипломатії. На офіційному сайті Інституту розміщено понад 1700 інтерв’ю з провідними американськими дипломатами (середина ХХ – початок ХХІ ст.). Для полегшення опанування інформацією подається спеціально розроблений з цією метою Дипломатичний словник. – https:// diplomacy.state.gov/discoverdiplomacy/ references/169792.htm.
- Education & Exchanges. – Див.: https://eca.state.gov/programs-initiatives/youth-programs; “Support for American Jobs – Parts I & II”. - http://www.uscib.org/uscib-content/uploads/2017/07/Support-For-American-Jobs-II.pdf
- Foreign and Commonwealth Office’s new Diplomatic Academy. - https://www.gov.uk/ government/ publications/opening-of-new-diplomatic-academy.
- Diplomatic_Academy: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/402469/Diplomatic_Academy_launch_brochure_Jan_2015_FINAL.pdf
- 22 березня 2017 р. в Дипломатичній академії України при МЗС України відбувся майстер-клас з питань дипломатичного протоколу та етикету. 23.03.2017. Питання поведінки державного службовця і, зокрема дипломата, вимоги до спілкування, відповідного одягу, організаційних заходів дипломатичної роботи, а також національні особливості дипломатичного протоколу цікавлять будь яку освічену людину, яка має намір працювати у сфері міжнародних відносин. На прохання студентів провела майстер-клас проф. Людмила Чекаленко. Учасники заняття обговорили нові тенденції в системі протокольних вимог дипломатії ХХІ століття, дізналися про особливості ділового етикету різних етносів – мешканців різноманітних географічних регіонів світу, а викладач- дипломат Л.Чекаленко поділилася своїми спостереженнями і навичками з дипломатичної практики. – Див.: https://www.facebook.com/DiplomaticAcademyUkraine/photos/pcb.1286643298122241/1286642858122285/?type=3; https://www.facebook.com/DiplomaticAcademyUkraine/photos/pcb.1286643298122241/1286643001455604/?type=3&theater .
|